Terugblik Webinar 'Behoud en duurzame inzetbaarheid in tijden van crisis | Factor PIT
Organisatieadviesbureau HRM
personeelsbeleid, werk, organisatie, arbeid, organisatieadvies, advies, HRM, HR, training, trainer, coach, coaching, vitaliteit, duurzaamheid, duurzame inzetbaarheid, inzetbaarheid, motivatie, leiderschap, MD, organisatieontwikkeling, leiderschapsontwikkeling, ontwikkeling, verandering, verandermanagement, veranderadvies, change, changemanagement, P&O, personeel, adviesbureau, bureau
22637
post-template-default,single,single-post,postid-22637,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.2,menu-animation-underline,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive

Terugblik Webinar ‘Behoud en duurzame inzetbaarheid in tijden van crisis

Hoe vergroot je de duurzame inzetbaarheid van zorgmedewerkers en behoud je ze voor je organisatie en de sector?

In 2040 zijn ruim 2 miljoen zorgmedewerkers nodig als we de kwaliteit van zorg hoog willen houden (SER, 2020). Toch dreigt steeds meer zorgpersoneel de sector definitief oververmoeid te verlaten, mede als gevolg van corona. Actie is nodig als we medewerkers overeind willen houden om zowel in de nabije toekomst, als in 2040 goede zorg te kunnen leveren.

Maar hoe pak je dat aan in een tijd van crisis en met welke middelen bereik je de meeste impact? Hoe voorkom je dat zorgmedewerkers bezwijken onder de werkdruk en misschien nog belangrijker: hoe behoud je zorgmedewerkers ook op de langere termijn voor jouw organisatie en de sector?

Om werkgevers in Zorg en Welzijn in deze zoektocht te ondersteunen, organiseerden Care2Care en Factor PIT het webinar ‘Behoud en duurzame inzetbaarheid in tijden van crisis’. Met bijna 100 deelnemers kunnen we trots zeggen dat het webinar een groot succes was!

Zet in op behoud en benut je uitstroom

Na de introductie van Maartje Bouwens waarin de urgentie van de situatie werd toegelicht middels recente cijfers omtrent de uitstroom, nam Kim van Gils het woord. Naast tips en tricks over wat werkgevers nu kunnen doen om oververmoeide werknemers overeind te houden (en dus te behouden voor de organisatie), werd ook stil gestaan bij de voordelen van uitstroom op de langere termijn. Zo vertelde Kim van Gils: “Traditioneel wordt uitstroom gezien als iets om te beperken. Je wilt de concurrent niet wijzer maken en je wilt mensen niet ‘voor niks’ opleiden”. Toch kan je als werkgever belangrijke kansen benutten wanneer vertrekkende medewerkers binnen het netwerk van je organisatie aan de slag gaan.

Kim: “Benut de kansen om je sociaal kapitaal te vergroten en te investeren in blijvend positieve relaties met oud-medewerkers én hun nieuwe werkgevers. Dit kan je een grotere vijver met nieuw arbeidspotentieel opleveren, een beter imago op de arbeidsmarkt en eventueel zelfs toegang verlenen tot nieuwe klanten, doelgroepen of markten”.

Webinar terugkijken

Heb je het webinar gemist? Kijk ‘m hier terug:

Meer weten?

Spelen er in jouw organisatie ook vragen over een hoge uitstroom van personeel? En twijfel je hoe je dit het beste kunt aanpakken? Ik denk graag met je mee over wat er in jouw organisatie aandacht nodig heeft. Maak een afspraak voor een gratis gesprek.

Kim van Gils

kim@factorpit.nl