Organisaties willen bevlogen medewerkers. Want bevlogen medewerkers zijn belangrijk voor tevreden klanten en goede dienstverlening. Daarom gebruiken organisaties vaak een medewerkeronderzoek. Ze willen weten wat medewerkers vinden van hun werk. Zodat de organisatie dit kan verbeteren. Maar in de praktijk werken deze onderzoeken vaak averechts. Want er ontstaat geen positieve verandering, maar vooral veel frustratie.
Wat gaat er mis?
Organisaties richten zich vaak alleen op het onderzoek. Maar besteden geen aandacht wat er daaromheen speelt. Zo ontstaan belangrijke barrières voor leidinggevenden om wèl tot verbetering te komen, zoals:
- Onvoldoende steun
- Onduidelijke doelen
- De lage bruikbaarheid van resultaten
Wat moeten organisaties anders doen?
Zij moeten ook aandacht besteden aan het veranderproces om het onderzoek heen:
- Kijken: is verandering eigenlijk wel haalbaar? Hoe veranderen dingen normaal bij ons? En hoe kijken we hierin naar dit onderzoek?
- Denken: kunnen we het zo doen, dat duidelijk is waar we naartoe willen? Samen met onze mensen en vanuit het werk zelf?
- Doen: wat gaat ons het beste helpen hierbij: een onderzoek, cursus of communicatie?
Wat is het effect?
Op deze manier krijgt de organisatie door het onderzoek een helder inzicht in wat er speelt. Maar blijft het daar niet alleen bij. De organisatie activeert mensen ook om in actie te komen en neemt tegelijkertijd onnodige barrières weg. Mensen kunnen gemakkelijker zelf veranderen wat er niet goed gaat en bijdragen aan wat voor hen belangrijk is.
Zo gaat de organisatie van klagen naar bijdragen!
De organisatie helpt mensen met elkaar in gesprek te blijven, wanneer zij meer aandacht schenkt aan het proces om het onderzoek heen. Zo kunnen deze mensen gemakkelijker in actie komen en dingen veranderen die zij belangrijk vinden. De sleutel tot succes ligt niet in het onderzoek zelf, maar in het proces eromheen.
Hoe ga je in jullie organisatie om met medewerkeronderzoek? Maak je al gebruik van deze tips? Eens overleggen over je ideeën? Maak een afspraak voor een gratis gesprek.
Het volledige artikel kun je hier lezen op mijn website of via M&O, Tijdschrift voor Management en Organisatie.