Logo Gebr. Janssen | Factor Pit

Gebroeders Janssen – Medewerkershandboek

Wat

Opstellen verzuimbeleid en actualiseren personeelsbeleid.

Waar

Gebr. Janssen is een gerenommeerd bedrijf in sanitair, dakbedekking, riool- en installatietechniek.

Wanneer

Mei 2021 – Oktober 2021

Aanleiding

De bestaande personeelshandboeken voor medewerkers uit de verschillende bedrijfsonderdelen konden een actualisatie- en modernisatieslag gebruiken. Daarnaast had Gebr. Janssen behoefte aan de opzet van een afzonderlijk verzuimbeleid.

Uitdaging

Gebr. Janssen wilde haar bestaande personeelshandboeken graag actualiseren op basis van huidige wet- en regelgeving en een modernere uitstraling geven. Tevens wilde zij het speerpunt vitaliteit nadrukkelijker terug laten komen in de handboeken. Het verzuimbeleid moest het voor leidinggevenden en medewerkers inzichtelijker maken wat hierover de afspraken zijn en wanneer zij wat moeten doen om hierin zorgvuldig met elkaar om te gaan.

Aanpak

Factor PIT is gestart met de ontwikkeling van een digitale, interactieve verzuimwegwijzer met daarin:

  • bedrijfsspecifieke afspraken over verzuim binnen Gebr. Janssen
  • een stappenplan op basis van Wet Verbetering Poortwachter
  • uitgebreide informatie over in diverse situaties, zoals bij verzuim en vakantie, zwangerschap of een bedrijfsongeval
  • uitgebreide informatie over welke adviseurs en specialisten op welk moment kunnen meedenken bij verschillende verzuimvraagstukken

Daarna heeft Factor PIT één geïntegreerd medewerkershandboek ontwikkeld met daarin de praktische afspraken, regels en voorschriften voor álle medewerkers binnen Gebroeders Janssen. Dit medewerkershandboek bestond uit drie onderdelen: informatie over arbeidsvoorwaarden en personele regelingen, de verzuimwegwijzer en de benodigde veiligheidsinstructies, in samenwerking met de hogere veiligheidskundige.

Het Resultaat

Het nieuwe medewerkershandboek helpt Gebr. Janssen:

N

het personeelsbeleid binnen de organisatie in één keer eenvoudig te regelen

N

voldoen aan wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden

N

minder tijd kwijt te zijn aan vragen over personeelsbeleid

N

interne en externe medewerkers goed te informeren en prettig te laten werken

N

het personeelsbeleid ook in de toekomst eenvoudiger actueel te houden

Wil jij ook meer werkplezier in je organisatie?

Ik denk gratis 45 minuten met je mee